Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2009

ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

      Ξεφυλλίζω το λεξικό. Γιατί το κάνω; Σάμπως ξέρω κι εγώ; Κάτι ψάχνω. Σταματώ στη λέξη ελεύθερος: « ο μη εξαρτώμενος από τίποτα». Λογικό το βρίσκω. «Ούτε καν από τα δικά του πάθη». Τώρα μάλιστα. Προχωράω. Eλεύθερος: « το αντίθετο του σκλάβου». Ξαναμπαίνω στη ρότα της λογικής.
      Συνεχίζω την αναζήτηση των λέξεων. Φιλελεύθερος: « ο φίλος της ελευθερίας». Τέλεια πάμε. Ψάχνω το αντίθετο. Δεν το βρίσκω. Μάλλον φίλος της σκλαβιάς δεν πρέπει να υπάρχει, σκέφτομαι. Σωστό το βρίσκω κι αυτό αλλά κάτι δεν μου κάθεται. Το ελεύθερος ή σκλάβος, πριν αποδοθεί κάπου, μου κάθεται πιο πολύ όχι σαν επιθετικός προσδιορισμός λόγω επιλογής ενός ατόμου, αλλά πιο πολύ σαν κατάσταση. Μπερδεύομαι, αλλά σαν επιστήμονας θα το ψάξω.
      Κανένα πρόβλημα. Πηγαίνω πιο πίσω στο λεξικό. Από το φι πάω στο νι. Τζίφος. Η λέξη νεοφιλελεύθερος δεν υπάρχει. Δεν την βρίσκω ούτε σαν παραπομπή. Μα την έχω ακούσει, γιατί δεν ερμηνεύεται; Μπερδεύομαι χειρότερα. Τη λέξη αυτή την λένε όλοι κάθε μέρα, τι σόι λεξικό είναι αυτό; Μάλλον δεν πρόλαβε τις εξελίξεις. Καλά μου λέγανε ότι θα έπρεπε να πάρω την ηλεκτρονική του έκδοση που ανανεώνεται μ’ ένα πάτημα στο internet. Σκέφτομαι όλους του σοφούς που υπερασπίζονται τα δικαιώματα τους μακριά από την τεχνολογία. Τους ξεπερασμένους που μάχονται με νύχια και με δόντια να μας πείσουν ότι αν έχεις διαβάσει ένα βιβλίο του σαράντα, επειδή η ιστορία επαναλαμβάνεται, τα ξέρεις όλα. Μπορείς να τα προβλέψεις. Κοντοστέκομαι. Τη λέξη νεοφιλελεύθερος πού την μάθανε; Υπήρχε και τότε και μου ξαναφύτρωσε σήμερα;
      Ψάχνομαι. Σκέφτομαι τους φαλακρούς. Αυτό το σαμπουάν που σε κάνει να βγάζεις μαλλιά είναι μια μαλακία και μισή. Φαλακροί υπάρχουν διότι γουστάρουν να μην έχουν μαλλιά. Άσχετο; Μπορεί, αλλά ερευνώ κάτι καινούργιο που όμως έχει γίνει, κι άρα τρελαίνομαι. Και μεγαλώνει κι ο μέσος όρος της ζωής, κι ενώ τα πάντα είναι γνωστά, μου μοιάζει σαν μια ιστορία ηλίθιου που θέλει να κάνει τον ξερόλα.
      Όμως η λέξη νεοφιλελεύθερος δεν μου κάθεται καλά. Είπαμε ότι φιλελεύθερος είναι ο γουστάρων την ελευθερία του και θα κάνει κι αγώνα γι’ αυτήν. Νεοφιλελεύθερος, τι στο διάολο είναι; Φίλος της ελευθερίας αλλά με νέα μορφή; Δική του ή της ελευθερίας; Πώς εννοείται αυτή η τάση του ανθρώπου ή της κατάστασης με το νέο μπροστά; Τι στο διάολο είναι αυτή η ελευθερία; Γκόμενα που δεν θέλει να συλλάβει ή να συλληφθεί, ή μια μαλακία που λέει ο άνθρωπος που αφού δεν συνέλαβε την ελευθερία, πάει να πιάσει κάτι άλλο;
      Μερικές φορές, έχω διδαχτεί από την πιο πλούσια γλώσσα του πλανήτη, οτι αν δεν καταλαβαίνω ακριβώς τον ορισμό μιας λέξης, μπορώ να συνάγω τα πάντα από το αντίθετο της. Σαν την γεωμετρία και την απόδειξη της αλήθειας με την εις άτοπον απαγωγή. Και σκέφτομαι. Αντίθετος του νεοφιλελεύθερου είναι ο παλαιοφιλελεύθερος. Δηλαδή όπως παλιά. Το πόσο παλιά δεν προσδιορίζεται βέβαια, αλλά τι σημασία έχει. Σημασία έχει ότι υπήρχε παλιά. Μιλάμε για γλώσσα εξελισσόμενη που βρίσκει τα αντίθετα της ή τους ορισμούς της, κοιτώντας πίσω. Κι αναρωτιούνται οι σοφοί γιατί μας ξεπέρασαν οι εχθροί.
      Λοιπόν, ψάχνοντας το λεξικό, δεν βρήκα το αντίθετο του φιλελεύθερου. Είμαι ικανοποιημένος διότι βρήκα μόνος μου το αντίθετο του νεοφιλελεύθερου. Βρήκα το ψηλότερο, το μετά, το ανώτερο. Θα ασχοληθώ τώρα με το χαμηλότερο , με το πριν; Προσωπικά δεν με απασχολεί, αλλά σκέφτομαι κι όλους εκείνους τους Πλεύρηδες ηλικιακά που θα με καρφώσουν με τα κενά που έχω στη γνώση. Πώς πήγες μετά, αφού δεν ξέρεις το πριν; Πιάνω το πουλί μου, και σκέφτομαι ότι έχω μια δουλειά στην ταράτσα του σπιτιού. Κι ανέβηκα για να την κάνω χρησιμοποιώντας μια σκάλα που της λείπανε δυο σκαλιά. Σκέφτηκα να αλλάξω την σκάλα. Όμως την ανέβηκα κι έκανα την δουλειά ψηλά. Η δουλειά με ενδιέφερε. Την σκάλα την επικίνδυνη για μένα, θα την αλλάξω μεθαύριο.
Κλείνω το λεξικό αποφασιστικά, επανατοποθετώ την σκάλα στην βιβλιοθήκη κι ανοίγω την τηλεόραση να ακούσω μαλακίες ή εξυπνάδες. Εδώ πρέπει να γίνεται μεγάλη πλάκα. Όλοι ξεκίνησαν να αλλάξουν τον κόσμο και τελικά κατάληξαν να αλλάζουν κανάλια στο τηλεχειριστήριο, ψάχνοντας την μαλακία που τους ενοχλεί λιγότερο. Όμως εγώ βλέπω τηλεόραση. Τι να κάνω; Την αμαρτία μου την λέω. Μ’ αρέσουν οι μαλακίες και μ’ αυτές χαλαρώνω. Έχει τελειώσει η επαγγελματική κι η οικογενειακή ρουτίνα και γουστάρω να γεμίσω με μαλακίες.
      Προτιμώ Πήτερ Σέλλερς από Ταρκόφσκι ή Αλμοδοβάρ. Να ακούσω να μιλάει ένας πολιτικός ή ένας δημοσιογράφος από το να ακούω να μου μιλάει ένας νομπελίστας για το έργο του, που σαν διαβολική σύμπτωση δεν ξαναβραβεύεται ποτέ.
      Κι όπως παίζω τα κανάλια, βλέπω δυο τύπους να σκοτώνονται για τον νεοφιλελευθερισμό. Δεν υπάρχει ξεκούραση σήμερα, αποφασίζω στιγμιαία. Κάθομαι κι ετοιμάζω και στυλό για να κρατήσω σημειώσεις. Αύριο που θα αγοράσω καινούργιο λεξικό , του Τριανταφυλλίδη κατά προτίμηση της καρατόμησης της ελληνικής γλώσσας μας, πιστεύω ότι θα με βοηθήσει να βρω την ανάλυση της λέξης νεοφιλελεύθερος. Κι όχι μόνο. Και τα αντίθετα της και τα σύνθετα της και τα παράγωγα της κι όλη εκείνη την μαγεία που κουβαλάει μια γνήσια αρχαιοελληνική λέξη. Προς στιγμήν θυμάμαι την Πυθεία. Πρέπει να έκανε απίστευτο γαμήσι. Την αποτάσσω. Ο Έλληνας δεν σκέφτεται φτηνά.
       Και με φαντάζομαι την ώρα που μπαίνω στο βιβλιοπωλείο. Και ταπώνω τον υπάλληλο. Του λέω: « Θέλω εκείνο το λεξικό που γράφει τι είναι ο νεοφιλελεύθερος». Ουδόλως με ενδιαφέρει το πώς με κοιτάει ο εργάτης που του πίνει το αίμα ο ιδιοκτήτης του καταστήματος. Δεν μου απαντάει. Βλέποντας την αμάθεια του, κατευθύνομαι στο ράφι των λεξικών, το περισυλλέγω με μια σιγουριά κίνησης, το εναποθέτω παρά της ταμειακής μηχανής, το στολίζω με την βεβαιότητα της πιστωτικής κάρτας που μου την έχει κάνει δώρο το νεοφιλελεύθερον χρηματοπιστωτικόν ίδρυμα, που λέγεται ελευθερία στην επιλογή μου.
      Αισθάνομαι ένοχος που πληρώνω έτσι και δεν έχω κουβαλήσει μαζί μου το μαξιλάρι μου στο οποίο θα είχα αποταμιεύσει τα χρήματα μου όντας φιλελεύθερος, ή απλά ελεύθερος αν ήμουν τεμπέλης και δεν είχα χρήματα και δεν κουνούσα καμιά οικονομία και οι πάντες θα ήσαν υποχρεωμένοι σε μένα τον πνευματικό τεμπελχανά που μιλάω σαν κομμένη πούτσα του 1930 και δεν γουστάρω τίποτε παραπάνω από αυτά που έμαθα. Ακόμα και το τεστ Παπανικολάου δεν το γουστάρω, διότι έχω άλλο όργανο. Γουστάρω φυτίνη. Τι Θα πει νέα φυτίνη; Παλαιά φυτίνη γουστάρω και μπάνια στο Σκαραμαγκά. Ό,τι έχει νέο μπροστά εκ του πονηρού είναι.
       Ο υπάλληλος τα χάνει. Δεν ξέρει τίποτα για το λεξικό μου. Τι στο διάολο. Σε βιβλιοπωλείο δουλεύει, όχι σε φαναρτζίδικο. Και τυλίγει βιβλία κι όχι μήλα σ’ όλους εκείνους τους καταχραστές του πνεύματος πουν θέλουν να λέγονται πνευματικοί, και που το χόμπυ τους είναι να ανακαλύπτουν θεωρίες συνωμοσίας πίσω από ανύπαρκτες λέξεις, ιδέες ή κόμματα κι επαναστάσεις. Και ιδεολογίες και βήματα μπροστά, ενώ τα πάντα μένουν στο ίδιο σημείο. Το μόνο που προχωράει είναι το κρέμασμα του μάγουλου και η ρυτίδα, η κοιλία και το αλτσχάϊμερ. Όχι σαν λήθη, αλλά σαν δυνατότητα επεξεργασίας νέων δεδομένων. Αυτά που φέρνει η νέα πραγματικότητα του ότι υποχρεωτικά θα ζήσεις κάποια χρόνια παραπάνω. Διαφωνώντας αλλά δεχόμενος την πραγματική αμερικανική προσφορά. Νεοφιλελεύθερος. Ρε σας δουλεύουν, μασήσατε; Σίγουρα.
      Ακμή και παρακμή. Τα καταλαβαίνω. Θέλω να μάθω την διαφορά που έχει ο φιλελεύθερος με τον νεοφιλελεύθερο. Και το νέο λεξικό δεν με κάλυψε. Θέλω να μάθω την διαφορά του υπαρκτού και του ανύπαρκτου με πορεία προ την κάσα. Πρέπει να ξεκουραστώ μετά την δουλεία, και γουστάρω τις μαλακίες. Γουστάρω να ακούω μορφωμένους που αναλύουν το τίποτα, για το τίποτα, να φτιάχνουν το τίποτα και να κάνουν και διάλογο για κάτι που δεν υπάρχει. Γουστάρω να υπερασπίζονται το μηδέν. Θέλω να βρω τη διαφορά της Colgate από την νέα Colgate. Γουστάρω ευρωπαϊκές αμερικανιές . Και ελληνικά αμελέτητα της Βάρης.

6 σχόλια:

  1. Steven επειδή το συγκεκριμένο κείμενο είναι το πιο ενδιαφέρον του blog αλλά -φυσικά- το μοναδικό χωρίς σχόλια αποφάσισα να σου λύσω την απορία περί διαφοράς φιλελευθερισμού-νεοφιλελευθερισμού. Τον φιλελευθερισμό δεν χρειάζεται να τον αναλύσουμε ιδιαιτέρως, είναι όλα αυτά που έγραψε ο Adam Smith και που μάθαμε στο σχολείο περί ελεύθερης οικονομίας (αντικειμενικά και ιστορικά το πιο επιτυχημένο μοντέλο οικονομίας διεθνώς). Ο νεοφιλελευθερισμός του οποίου εμπνευστής είναι ο Milton Friedman είναι ο δογματικός φιλελευθερισμός. Οτιδήποτε δεν ταιριάζει στην κρατικιστική θεωρία. Η απόλυτη αποχή της κρατικής παρέμβασης στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στην ελεύθερη αγορά. Αν ας πούμε περάσει το νομοσχέδιο για την αναγνώριση των ιδιωτικών Πανεπιστημίων σε παράλληλη συνύπαρξη με τα δημόσια ΑΕΙ, είναι φιλελευθερισμός. Αν όμως όλα τα ΑΕΙ υποχρεωτικά γίνουν ιδιωτικά, Αυτό είναι νεοφιλελευθερισμός. Η Thatser και ο Blair είναι οι πρώτοι στην Ευρώπη δογματικοί εκφραστές αυτού του πλαστού και αδιανόητου όρου "νεοφιλελευθερισμός". Αλλά ακόμα και αν δεχθούμε τον όρο, μπορούμε να κατανοήσουμε σκληρό δογματισμό και σκληρή αγορά στην Βρετανί ή στις ΗΠΑ που δεν έχουν χρέη σε νομισματικά ταμεία, ούτε είναι φτωχοκακομοίρηδες επέτες άλλων κρατών. Εδώ σ'αυτόν τον ταλαίπωρο τόπο λόγω μαλακίας του λαού του, οι Έλληνες σαν πρόβατα, υιοθέτησαν τον εντελώς αδόκιμο όρο Νεοφιλελεύθερος, από τον Στέφανο Μάνο, τον Ανδρέα Ανδριανόπουλο και τον Γιάννη Λούλη. Οι οποίοι εννοούν μ'αυτόν, την πολιτική της λιτότητας που συνίσταται σε μια σειρά τεχνασμάτων στη νομισματική πολιτική, στην υψηλή φορολογία και στον έλεγχο των κρατικών δαπανών ο οποίος εξαντλείται στη συμπίεση των εισοδημάτων. Με λίγα λόγια οι νεοέλληνες με τη νεοψευτοκουλτούρα τους αλλά την αιώνια ασχετοσύνη τους χρησιμοποιούν το νεολογισμό με το όνομα "νεοφιλελευθερισμός", χωρίς καν να γνωρίζουν το νόημα της λέξης και χωρίς να αντιλαμβάνονται ούτε την γελοιότητα, ούτε την ανεφικτότητα, ούτε την ανυπαρξία, ούτε την ηλιθιότητα της λεξης και των ιδίων. Πολύ θα γούσταρα ένα γκάλοπ στους δρόμους, στα καφέ αλλά και στα έδρανα της βουλής για το "τι είναι ο νεοφιλελευθερισμός?". Θα έπεφτε πολύ γέλιο. Συμφωνείς?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Προς Ζ: Αγαπητέ τα στοιχεία που παραθέτεις είναι πολύ χρήσιμα για κάποιον που ασχολείται με την εξέλιξη της οικονομίας και της πολιτικής. Μπορεί και να είναι έτσι, αλλά εγώ ξέρω συγκεκριμένα πράματα : Διοικεί ο Κόκαλης και διασκεδάζει ο Μακρόπουλος.Δηλαδή κάποιοι που δεν ασχολούνται με τον νεοφιλελεύθερο παρά μόνο με τον Έλληνα που το μόνο που ξέρει είναι να δημιουργεί λέξεις και να παραμένει κλασσικός μαλάκας χωρίς προθέματα μπροστά. Το μόνο που άλλαξε είναι οτι πια είναι νεοέλληνας εκτός του παγκόσμιου συστήματος. Μην ασχολείσαι με ανύπαρκτες λέξεις και μάλλον με blog που δεν έχουν να σου προσφέρουν τίποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Απαντω: κανείς δεν έχει να προσφέρει τίποτα. Όχι μόνο το blog σου! Την πλάκα μας κάνουμε και τον χρόνο μας σκοτώνουμε!Όλοι! Εσύ τι πρόβλημα έχεις ακριβώς?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Προς Ζ: Σχολίασες κι απάντησα. Κανένα πρόβλημα δεν έχω εγώ. Δεν σου επιτέθηκα και η οθόνη κάνει κακό στα μάτια. Προσφέρω ιατρική συμβουλή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κύριε Αβραμίδη, σας ευχαριστώ θερμά για το ενδιαφέρον για την υγεία των ματιών μου και για τη δωρεάν ιατρική συμβουλή. Η επίσκεψη στο Blog κάνει κακό στα μάτια αλλά καλό στην εμπειρία και στην φιλοσοφία.Εκφράσεις όπως "γουστάρω να ακούω μορφωμένους να αναλύουν το τίποτα", "γουστάρω τις μαλακίες", "υπερασπίζομαι το μηδέν" και "δεν μπορεί τη μια στιγμή να αγαπάς κάτι και την άλλη να το πετάς" και άλλα που θα αποφύγω να υπενθυμίσω, είναι μαθήματα για όλους και για μένα και μακάρι και για εσας. Χώρια που η επίσκεψη στο Blog κάνει καλό στα νουμερα επισκεψιμότητας της alexa. Βέβαίως και αποδέχομαι την ιατρική συμβουλή σας που έχει όση εγκυρότητα έχουν και τα λοιπά προαναφερθέντα, και δεν θα επανασχοληθώ με ένα blog εμπάθειας πρόκλησης και κιτρινίλας.Άλλωστε απάντησα μόνον εξαιτίας της απάντησής σας που ουδόλως ήσασταν υποχρεωμένος να δώσετε. Παρόλα αυτά σας εύχομαι από παγκρέατος, κατά τη δική σας λογική και την δική σας προτεραιότητα ανθρωπίνων οργάνων, και από καρδιάς κατά τη δική μου, καλή συνέχεια στο έργο σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προς Ζ: Το blog το βρίσκατε ενδιαφέρον και χωρίς κιτρινίλα μέχρι την στιγμή που εξεφράσθη και μια διαφορετική άποψη απο την δική σας; Κατόπιν κατέρρευσε διότι όλους τους θέλετε στρατευμένους με τα δικά σας πιστεύω; Κι όποιος δεν σας ακολουθεί χάνει και σε εγκυρότητα; Μου θυμίζετε οπαδό του ΠΑΟ και μου αρέσει η κάθαρση του blog.

    ΑπάντησηΔιαγραφή